Oportunitati de afaceri


Succesul in afaceri este legat de oportunităţi de afaceri. Se spune ca unii au ajuns mari oameni de afaceri fiindcă au avut norocul ca cineva să le propună o afacere. Si totusi, pana la urma ce este o oportunitate de afaceri ?

Profesorul Haward Stevenson de la Harvard defineste oportunitatea de afaceri ca oportunitate economica reprezentand o dorita stare viitoare, diferita de cea prezenta si concomitent credinta a unei persoane (antreprenorul) ca este posibila realizarea cu succes a starii viitoare. Cu alte cuvinte oportunitatea de afaceri nu exista pana nu apare si antreprenorul sau managerul care intelege foarte bine care este starea de la care se pleaca si isi imagineaza starea la care se poate ajunge.

N. Vittal precizează faptul că oportunitatea, precum frumuseţea, se află “în ochiul” persoanei implicate. Mai concret, aceeaşi situaţie – absenţa unui anumit produs pe piaţă sau necesitate umană nesatisfăcută – vizibilă pentru numeroase persoane, este sesizată şi considerată, din punct de vedere economic, doar de o persoană sau un grup de persoane, devenind oportunitate economică iar profesorul român Nicolescu Ovidiu apreciază “oportunitatea economică ca o necesitate şi/sau o cerere potenţială de un produs sau serviciu într-un anumit context, a cărei sesizare, identificare, luare în considerare şi satisfacere printr-un proces economic de către o persoană sau un grup, poate în viitor genera profit”.

Deci oportunitatea de afaceri nu apare în calea celor norocoşi ci în calea celor care conştientizează ceea ce se intampla in jurul lor, au viziune si spirit inovativ si pot concepe un planuri pentru a putea trece de la o stare la alta. Pentru antreprenori oportunitatile de afaceri apar cel mai des atunci cand se produc modificari in mediul economic sau in cel social. Mereu exista oportunitati de afaceri in jurul nostrum dar din pacate nu multi au capacitatea de a le vedea.

Principalele surse de oportunităţi economice:

  • comerciale, reprezentate de cererea deschisă sau latentă pentru anumite produse sau servicii;
  • ştiinţifice, constând din descoperirea de noi legi, principii, metodologii etc. aplicabile în realizarea de produse şi servicii noi şi modernizate;
  • tehnice, reprezentate de noi echipamente, tehnologii, materii prime etc. care pot servi ca bază pentru o nouă afacere sau pentru diversificarea, modernizarea, specializarea etc. unei firme;
  • juridice, constând în apariţia de noi legi, ordonanţe, hotărâri de guvern etc. sau modificarea celor existente, cu consecinţe semnificative asupra iniţierii, derulării şi profitabilităţii activităţilor economice;
  • fiscale, când se schimbă felul, dimensiunea, modul de calcul etc. al diferitelor taxe şi impozite, codul fiscal, modificând astfel motivaţiile întreprinzătorului şi condiţiile de valorificare a capitalului;
  • bancare, ca urmare a modificării semnificative a condiţiilor de acordare a creditelor (mărimea şi tipul creditului, durata de acordare, volumul garanţiilor, nivelul dobânzii etc.);
  • informaţionale, reprezentate de noi abordări şi tehnologii informatice, care permit accesul mai rapid, mai ieftin şi mai complet la informaţii importante pentru demararea şi realizarea de acţiuni economice;
  • educaţionale, manifestate de pregătirea prin şcoală de persoane cu viziune, cunoştinţe, abilităţi, aptitudini, deprinderi şi comportamente favorizante activităţilor de tip intreprenorial
  • manageriale, reprezentate de noile abordări, metode, tehnici, know-how, cunoştinţe etc. ce facilitează identificarea şi valorificarea oportunităţilor economice.

Va sugeram o lista de adrese utile de oportunităţi de afaceri pentru a va inspira într-o afacere de succes, adrese care insă nu sunt limitative, existând pe Internet o varietate de site-uri dedicate:

http://ideideafaceri.manager.ro/articole/oportunitati-de-afaceri/
http://www.incont.ro/idei-de-afaceri
http://ereb.ro/
http://www.ccivs.ro/index.php/oportunitati-de-afaceri
https://ideiafacere.wordpress.com/2012/06/17/ce-inseamna-o-afacere-mica/